Jak zařídit, abyste do firmy přijímali správné lidi a omezili fluktuaci zaměstnanců?

08.05.2019

V dnešní době slyšíme ze všech stran omšelou frázi "Nejsou lidi.". O tom není pochyb. Kvalitních uchazečů je kritický nedostatek. To ale není tématem tohoto článku. Já se chci zaměřit na tu část, kdy už se vám do firmy lidé hlásí a vy potřebujete vybrat ty nejvhodnější kandidáty. Jak to udělat a na co si dát pozor? 

1. část
Opravdu musíme vzít každého, kdo se přihlásí?
Nedostatek lidí na trhu práce k tomu jistě svádí. U některých pozic to možná opravdu jinak nejde. Rozhodně to ale není všeobecně platná mantra pro veškeré profese. Kromě toho, že potřebujete kvalitního člověka s dostatečnými schopnostmi, znalostmi a dovednostmi, potřebujete také jedince, který zapadne do vaší firemní kultury. To je skutečnost, na kterou se stále ještě zaměřuje málo firem. Přitom je to jeden z nejčastějších důvodů, proč vznikají potíže v mezilidských vztazích. Základem zdravé firemní kultury jsou jasně definované hodnoty, poslání a vize firmy. Ty k vám mají přitahovat ty správné adepty, kteří budou mít nejen znalosti, ale dají do své práce i srdce. Proč? Protože hodnoty a poslání vaší firmy s nimi bude rezonovat a ve své práci uvidí hlubší smysl. Pokud se uchazeč při pohovoru zajímá jen o výši platu, bonusy a pracovní dobu, můžete si být jisti, že to nebude ten pravý "srdcař", kterého by vaši kolegové chtěli mít v týmu, a který bude vaši firmu posouvat dál.
Už při formulování inzerátu si dejte záležet, aby text obsahoval nejen ony na první pohled líbivé bonusy, ale i to, proč vaše firma existuje a jak mají být naladěni její noví pracovníci. Proč by měli ráno vstát z postele a jít pracovat zrovna k vám.


Rychle udělat pohovor a hybaj pracovat!
Vždycky mě potěší, když si ve firmě dávají záležet na tom, jak nové kolegy vybírají. Nejde o to uchazeče mučit mnoho hodin jako u výslechu, ale zapracovat do pohovoru takové body, ze kterých poznáte to, co potřebujete. A tady už se dostáváme k procesům. Stačí vám s uchazečem si jednou promluvit, podívat se do jeho životopisu a už podepisuje smlouvu? Nebo je pro vás zásadní zjistit a poznat potenciálního kolegu více do hloubky? Mým klientům i mně osobně se v praxi vždy osvědčilo vypracovat si vícekolový proces přijímání nových zaměstnanců. První kolo může být jen určitá forma testu, který vyselektuje ty nejméně vhodné kandidáty. Ve druhém kole už se může uchazeč sejít buď s personalistou, nebo svým budoucím nadřízeným. Pokud chcete poznat člověka ještě lépe, zadejte mu praktické úkoly nebo ho pozvěte na pár hodin do provozu, ať se může "předvést" v praxi. Záleží, co bude které pozici vyhovovat. Prodavačka může přijít na zkušební den do prodejny a zapojit se třeba do naskladňování produktů, asistentka může vypracovat úkoly v nejčastějších programech, copywriter vám napíše texty a account manažer může rovnou zkusit pracovat s týmem. Pro obě strany je to velmi dobrá zkušenost. Vy si ověříte, zda by uchazeč mohl zapadnout do týmu. Uchazeč si vyzkouší, jestli je toto opravdu práce a prostředí, ve kterém by chtěl trávit obvyklých 8 pracovních hodin, tzn. celou třetinu dne. V některých firmách pracuje uchazeč na zkoušku třeba i celý týden, než dojde ke konečnému rozhodnutí, zda spolupracovat. Posledním krokem procesu pak může být kontakt s celým novým týmem nebo jen majitelem firmy či manažerem. Záleží na zvyklostech a velikosti firmy.
Zapište si jednotlivé kroky procesu a ujasněte si kritéria, podle kterých budete uchazeče v jednotlivých částech hodnotit, abyste měli co nejobjektivnější srovnání kandidátů. Nezapomeňte ale na intuici nebo šestý smysl, chcete-li. Není neobvyklé, že kandidát splňuje všechna kritéria, má vynikající zkušenosti, ale lidsky vám nesedí. Některé firmy se nebojí odmítnout člověka, který se "nelíbí" byť jednomu členu týmu. Ví, proč to dělají. Chtějí si zachovat zdravou firemní kulturu a nechtějí se v budoucnu potýkat s potenciálním potížistou. Nestojí jim to za to.

Pokračování příště... Jak poznám, že to skřípe a lepší to nebude?


Pro TSM vzdělávací agenturu do časopisu AD REM - K věci napsala Regina Kubcová

Naučte se dělat procesy jednoduše a smysluplně. Začít můžete na workshopu Procesy, které vám ulehčí život.