Test - Jak jste na tom s řízením projektů?
Následující test s 23 otázkami Vám zabere asi 7,5 minuty. :-) S tvrzeními můžete buď souhlasit (ANO), nebo nesouhlasit (NE). Není tam žádné rozmezí. Zvolte tu variantu, která se více podobá Vaší situaci. Na konci testu sečtěte všechny své odpovědi ANO.
- Máte spoustu nápadů, co zlepšit, co změnit, ale většinu z nich nemáte vůbec čas uskutečnit.
- Každý nový nápad máte tendenci hned sdělovat svým kolegům. Promýšlením, zda má smysl se do něho pouštět, se nezdržujete.
- Když máte ve firmě v plánu pracovat na více projektech najednou, rozjíždíte je tak, jak Vám přijdou pod ruku, bez určení priorit.
- Na projektech začínáte pracovat, i když nemáte jasně stanoveno (ideálně písemně), co přesně bude jejich výsledkem, co všechno budete potřebovat k realizaci nebo podle čeho poznáte, že dopadly úspěšně.
- Většinu projektů spustíte a teprve pak se zamýšlíte nad tím, jaký bude jejich přínos, kdy budou dokončené, nebo to neřešíte vůbec.
- Při plánování více projektů naráz většinou neřešíte, zda na ně budete mít dost lidí. Zamýšlíte se nad tím až za pochodu.
- Začátek většiny projektů není nijak jasně vymezený, prostě na nich najednou pracujete.
- Většinu projektů zahajujete, aniž byste předem tušili (věděli), kolik Vás to bude stát nebo kolik maximálně si můžete dovolit do projektu investovat.
- Vytvářením časového plánu se u projektů většinou nezabýváte, pracujete na nich průběžně podle možností.
- Problematické situace u projektů řešíte až ve chvíli, kdy nastanou. Žádný "krizový scénář" předem nepřipravujete.
- Neřešíte, kdo bude mít co na starost a na čem přesně bude pracovat. Domníváte se, že to ví každý automaticky.
- Nezjišťujete, jak se budou na průběh projektu a jeho výsledek tvářit Vaši zaměstnanci, co to udělá s konkurencí a jak to zpětně může ovlivnit Vaši firmu.
- Většina Vašich projektů se v průběhu realizace potýká s nedostatkem lidí, kteří potřebují pracovat na něčem jiném.
- Když se v průběhu realizace projektu vyskytnou nějaké zásadnější změny, často dojde k narušení dalšího postupu projektu a nevíte pak co dřív.
- Často se stává, že máte u projektů problémy s externími dodavateli (např. stavebníky, grafiky, truhláři atd.).
- Často měníte základní požadavky (cíl, přínosy, rozpočet, zdroje apod.) i v době, kdy už projekt naplno běží.
- U projektů se stává, že o některých věcech rozhoduje více lidí a pak se neví, čí rozhodnutí vlastně platí.
- V průběhu projektu nemáte s kolegy žádné pravidelné schůzky, kde byste si sdělovali, jak se projekt vyvíjí a měli možnost řešit aktuální situace. Nescházíte se vůbec nebo pouze nahodile.
- V průběhu realizace projektu málokdy sledujete rozpočet.
- Stává se, že komunikace mezi pracovníky na projektech vázne, dochází k nedorozuměním a následně i k chybám.
- Většinu projektů se nepodaří dokončit ve stanoveném termínu (pokud je termín stanoven).
- Většinu projektů oficiálně neuzavíráte a nevyhodnocujete chyby, kterých jste se dopustili.
- Málokteré úspěšné projekty ukončujete oslavou a poděkováním všem lidem, kteří na něm pracovali.
Sečtěte všechny své odpovědi ANO.
Vyhodnocení:
14 - 23x jste odpověděli ANO
Projekty "řídíte" poměrně punkově ve velkém stylu. Proč se zdržovat s jakýmkoliv plánováním a počítáním, když se do toho můžete rovnou pustit? Čas jsou přece peníze, no ne? Projekty se u Vás nejspíš dlouho táhnou, utrácíte zbytečně moc peněz navíc a plýtváte nadšením do práce svých lidí, kteří jsou z takového přístupu jen upachtění a rozladění. Zasvěcení do technik řízení projektů Vám otevře zcela nové obzory a sami uvidíte, jak může jít vše mnohem snáz.
6 -13x jste odpověděli ANO
S řízením projektů ještě nejste úplní kamarádi. Řídíte je spíše intuitivně, k cíli se sice dohrabete, ale zbytečně se nadřete a problémy, do kterých se mnohdy zbytečně dostáváte, nepřidávají na dobré náladě v týmu, ani Vás nijak extra neposouvají kupředu jako firmu. Ale není třeba házet flintu do žita. I malé změny v tomto případě mohou znamenat výrazný posun k lepšímu.
1 - 5x jste odpověděli ANO
S řízením projektů už máte nějakou tu zkušenost a vedete si dobře. Pokud je třeba něco doladit, nebude to nic zásadního a spíš bych se mohla jít já něco přiučit k Vám. :-) Pokud ale myslíte, že k dokonalosti máte ještě daleko, problémy se mohou skrývat i někde jinde než přímo v řízení projektů. Na situaci je třeba se podívat s odstupem a co možná nejobjektivněji, abyste přišli na to, kde je zakopaný pes.
Co teď s tím? Máte více možností:
1. Můžete nechat všechno při starém a doufat, že bude líp.
2. Vyhecovat se a napsat mi (nebo zavolat) a podíváme se, co se s tím dá dělat. :-)
Napište mi, co Vám dělá starosti. Bude mi potěšením Vám odpovědět.